رسانه های غربی تصویرنادرستی از کره شمالی ارایه می دهند
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

 کره شمالی همچنان که در برابر خواسته غیرمشروع غرب برای توقف فعالیت هسته ای مقاومت می کند، و تحریم ها را به جان خرید، پیوسته در معرض تهاجم رسانه های غرب قرار دارد، تهاجمی که با سیاه نمایی دستاوردهای این کشور در زمینه فناوری هسته ای تحت الشعاع تبلیغات مسموم قرار دارد.

به عنوان خواننده عادی اخبار مربوط به جمهوری دموکراتیک خلق کره گاه در رسانه های غربی با اخبار تکان دهنده ای در باره این کشور مواجه می شویم که با نگاهی عمیق تر در می یابیم همه این اخبار به شیوه ای زیرکانه در تلاشند تا سیمای کشوری مستقل را که به غرب ˈنهˈ گفته است، خدشه دار کنند.

از جمله این اخبار جهت دار می توان به خبر روزیکشنبه روزنامه انگلیسی ˈدیلی میلˈ اشاره کرد.

این روزنامه در سایت خود در نوشتاری با عنوان: ˈپدر و مادری در کره شمالی از گرسنگی فرزند خود را خوردند،ˈ به اصطلاح به شیوع پدیده ˈآدمخواریˈ در این ˈکشور منزویˈ و ˈقحطی زدهˈ اشاره می کند.

این روزنامه نوشت که ˈقحطی پنهانˈ در استان هایی از کره شمالی که قطب کشاورزی محسوب می شوند، تاکنون جان ده هزار نفر را گرفته و این خود بر نگرانی ها در مورد آدم خواری های پنهانی افزوده است!

نویسنده این نوشتار آنگاه، بی آن که هیچ اشاره ای به تحریم های سخت غرب علیه کره شمالی کند، و در صدد برآید تا مسئول اصلی به اصطلاح گرسنگی مردم این کشور را به خواننده معرفی کند، می نویسد که با وجود همه این مشکلات پیونگ یانگ برنامه موشکی و هسته ای خود را کنار نمی گذارد و هر سال پول زیادی را صرف آن می کند.

جالب این جاست که کره شمالی هنوز توانایی آن را دارد که با وجود ادعای به اصطلاح گرسنگی، قحطی و آدمخواری! در برابر توسعه طلبی غرب بایستد و طرح کشورهای غربی برای وابسته نگهداشتن دیگر کشورها به خود و سروری بر عالم را نقش بر آب کند.

واقعیت این است که تحریم های غرب به سردمداری آمریکا دلیل اصلی مشکلات مردم کره شمالی است و همان ها که از فقدان آزادی و سعادتمندی در این کشور

ˈمنزوی شدهˈ دم می زنند، خود باعث و بانی همه درد و رنج این ملت هستند.

و الا، چنان که ˈجان اوه راردˈ سفیر پیشین انگلستان در کره شمالی می گوید، کره شمالی اصلا آن چیزی که توصیف می کنند، نیست.

اوه رارد، در نوشتاری با عنوان ˈحیات خفیه کره شمالیˈ که آن را روزنامه انگلیسی ˈایندیپندنتˈ منتشر کرده است، می نویسد، آنچه من از این کشور دریافتم، چیز دیگری است.

او می گوید: ˈبسیاری و از جمله برخی کارشناسان مردم کره شمالی را به دیده ماشین های خودکار شبیه به هم می نگرند که دستور رهبران خود را بی چون و چرا انجام می دهند، اما این چنین نیست، آن جا هم کشوری واقعی است با مردمی واقعی.ˈ

سفیر پیشین انگلیس در کره شمالی می گوید: ˈمردم کره شمالی هم همان دغدغه ها و دلمشغولی هایی را دارند که ما داریم: وضع تحصیلی فرزندان در مدرسه، دوستان، کار، پول کافی برای امرار معاش. آن ها مردمی هستند بسیار شوخ طبع که مصاحبت با آن ها مایه خوشی است.ˈ

اوه رارد، در مورد وضع تغذیه مردم در کره شمالی می نویسد که هرچند غذای مردم چندان تنوعی نداشت، اما آن ها آن قدر غذا داشتند که مرتب بخورند و سیر بمانند، هرچند بیشتر این غذا برنج و سبزی آب پز بود، ولی در کنار آن هرکس کاسه کلم پیچ ادویه دار خود را هم داشت.

او می گوید، لباسی هم که آن ها به تن داشتند، گرچه شیک نبود، اما لباس بود و خانه هایشان نه ویلاهای آن چنانی و نه کپرهای خراب شده، که آپارتمان هایی متحدالشکل بود و مردم در آن ها زندگی می کردند.

اما سوای همه این اخبار و گزارش ها آن چه به واقع مردم کره شمالی را تحت تاثیر قرار داده مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها است.

به بیان دیگر در این کشور این مردم هستند که قربانی تحریم های غرب شده اند؛ یعنی همان مردمی که غرب داعیه آزادی و سعادت آن ها را دارد. به بیان دیگر، همین کشورهای غربی اند که نمی گذارند، دارو و انرژی به این کشور برسد.

اوه رارد می گوید: ˈمردم بیشتر تحت تاثیر مشکلات اقتصادی اند. دارو کم است و به دست آوردن آن با وجود خالی بودن انبارها همیشه یک معضل هست. همه در خانه آب دارند، ولی آب گرم کم است.

به گفته او، با وجود همه این مشکلات مردم کره شمالی همه معتقدند که کشورشان در برابر تلاش آمریکا برای سرنگون کردن آن مثل یک قهرمان پایمردی می کند.


January 28th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی